Thursday 6 November 2014


Social media en internationale BPV. 
Hoe breng je verschillende ontwikkelingen tot een nieuwe hoogte?

Angie 2.0, een project ter stimulering van internationaal stage lopen en afstuderen. A New Generation In Education.
Een afsluitende conferentie in het zonnige Molina de Segura, Spanje waar we op woensdagavond 5 november zijn welkom geheten in de agrarische school van Molina de Segura. Wat een betere plek om met verschillende personen binnen het agrarisch onderwijs een bijeenkomst te hebben dan op een agrarische school?! Voor de twee dagen dat de conferentie duurt, staat er een vol maar interessant en actief programma op de planning. Van een offiële opening met onder andere de burgermeester van Murcia en Pedro, de eigenaar van de school, ging we over naar verschillende onderwerpen zoals een agrarisch spel van de Canarische Eilanden tot de uitleg van Angie 2.0. Wat duidelijk naar voren komt is het formatief en informatief lesgeven en de verschillende manieren van internationaal BPV die voor de leerlingen meer gaat betekenen binnen het onderwijs. Waar je dan niet omheen kunt is het gebruik van social media. Toch fijn dat ik daarvoor een aansluitende workshop heb voorbereid die ik tijdens een van de workshoprondes ga geven aan mensen van verschillende landen.
Allereerst begint de workshop Spaanse les. Leuk om het te leren. Dan kom je er toch wel achter dat je krakkemikkige vakantie Spaans niet echt overeenkomt met de dingen die je leert tijdens Spaanse les. Nadat je hebt geoefend en je jezelf kunt voorstellen in het Spaans hebben we even de tijd om in de zon te zitten. Hoe zal mijn workshop gaan? Wat voor onderwijs mensen krijg ik in de workshop? Hoeveel doen ze al met social media en hebben ze wel zin om dingen te leren die ze zouden kunnen inzetten in de lessen die ze geven.
Een powerpoint waar ik wel drie uur over kan vertellen is gereed en de mensen die het lokaal in komen lopen zijn toch niet meer de jongste. Een uitdaging om ze te laten proeven van social media en een tip van de sluier te lichten in wat er allemaal mogelijk is in de lessen. Social media is uit te leggen vanuit vele kanten namelijk het beleid, de voor- en nadelen, welke didactische werkvormen er zijn en hoe je alles zo kan omzetten dat de leerlingen er iets van leren, er iets mee kunnen of zich bewust worden van het alles wat social media is. Perfect voorbereiden is er nooit bij dus met gestuntel en langzaam internet worden er verschillende vormen van social media besproken. Ze blijven nog even zitten als ik ze de laatste pointers geef voor social media in school, in de klas, met de leerlingen maar ook qua beleid en bestuur want hierna staat een lekkere lunch te wachten. Tevreden eindig ik. Door de voorbereiding heb ik zelf meer geleerd van social media en is het zeker iets wat ik meer ga gebruiken in de lessen die ik geef. Laat de leerlingen de telefoon maar in de hand nemen voor een echte opdracht en niet alleen omdat ze een appje krijgen.
Maar wat betekent social media nou voor internationale BPV en de leerlingen. Daar zijn ze vanuit de projectgroep ook al bij stilgestaan om de leerlingen te laten bloggen, maar waarom ook niet vloggen ( een video blog), een filmpje laten maken over de ervaring, een powerpoint samenstellen over de BPV mogelijkheden op het stagebedrijf. Of laat ze een krant in elkaar zetten over de stage middels de STARR methodiek. Je kan zoveel kanten op. Voorbereiding voor internationale stage kan je doen door te facebooken of door te videochatten met een leerling van die school of op YouTube filmpjes bekijken over de cultuur. Test de leerlingen over de cultuur door middel van een Kahootquiz of Socrative. Een wereld gaat open voor de docent maar ook voor de leerling. Een simpele stap is zo te maken naar de belevingswereld van je leerlingen maar probeer een stap vooruit te blijven door apps op te zoeken en zelf YouTube filmpjes te bekijken waarin de uitleg van de app wordt verteld. Gebruik die social media en laat de leerlingen onbewust informatief leren wat kan zorgen voor leukere informatieve lessen.

Tanja Vogels, Helicon MBO Nijmegen

No comments:

Post a Comment